Marker kvinnedagen med en av disse filmene

HISTORISK DRAMA: Tilda Swinton og Billy Zane i Orlando.

De fleste filminteresserte kan ramse opp en god del mannlige regissører uten problem. Men hvor mange kvinnelige klarer du?

VENNSKAP: Scarlett Johansson og Bill Murray i Lost in Translation.

Kvinnedagen er her, og det finnes derfor ingen bedre mulighet for å snakke om kvinner som lager film. Filmbransjen er tungt mannsdominert, men kvinner har sluppet noe mer til de siste tiårene. Allikevel er det langt igjen å gå. Som regissør Vibeke Løkkeberg sa til Under Dusken for ett år siden: “Det går liksom i bølger: det går litt framover, og så går det tilbake”. Vi har laget en liste over filmer med kvinnelige regissører for å løsne litt på problemet.

Hustruer (1975) - Anja Breien

Anja Breien er den første kvinnen i Norge som tok regissørutdanning, og den feministiske tematikken er elementær for hennes virke. I Hustruer følger vi tre kvinner i slutten av tjueårene som en natt bestemmer seg for å teste grensene for hva en gift kvinne kan gjøre utenfor hjemmet. Hva om de bare blåser i ungene og ektemannen sin og drar festen så langt de kan, slik menn gjør? Filmen er kritisk til egen samtid, og overraskende aktuell og morsom.

Orlando (1992) - Sally Potter

Året er 1600 og den unge aristokraten Orlando møter Dronning Elizabeth I. Han blir lovet både hus og formue på en betingelse; han må forbli ung for alltid. Denne britiske filmen har vunnet flere europeiske filmpriser. Sandy Powells eksepsjonelle kostymer samt Tilda Swintons fantastiske jobb i rollen som Orlando gjør at dette er en film som fortsatt skiller seg godt ut blant historiske dramaer.

FRISYRE: LaBeoufs hårsveis bør friste alle og enhver til å se American Honey.

Lost in Translation (2003) - Sofia Coppola

Man kan nesten ikke skrive en liste over kvinnelige filmskapere uten å nevne Sofia Coppola. Bill Murray og Scarlett Johansons karakterer framstiller et vennskap på en varm og tankevekkende måte, på tvers av generasjoner. En kvartlivskrise og en midtlivskrise viser seg å ha likheter, og kan være en trøst å se når man selv føler seg helt fremmed som tjueåring.

Selma (2014) - Ava DuVernay

Mange kjenner kanskje igjen DuVernay fra Netflix-miniserien When They See Us, men hun har også laget en rekke gode dokumentarer og biografiske filmer. Selma er en utrolig viktig film som viser Dr. Martin Luther King Jr.’s arbeid mot lik stemmerett på 1960-tallet. Med fokus på den historiske marsjen i byen Selma, Alabama er dette en film man sent vil glemme.

American Honey (2016) - Andrea Arnold

SMARTESTE JENTENE: Kaitlyn Dever som Amy og Beanie Feldstein som Molly i Booksmart.

Tenåringen Star legger ut på en biltur sammen med en gruppe unge tidskriftsselgere hun akkurat har møtt og blir dratt inn i et liv med hard festing, kjærlighet og potensielle lovbrudd. Med spennende karakterer og et godt bilde på klassesamfunnet i Amerika, er dette absolutt en film som anbefales.

Raw (2016) - Julia Ducournau

Justine har vokst opp i en familie hvor alle er veterinærer og vegetarianere. Når hun selv begynner på veterinærstudiet, blir hun dratt inn i en verden med ville tradisjoner. Under opptaket tvinges Justine til å spise rått kjøtt, og hun finner ut at hun har en helt spesiell craving. Dette er en skrekkfilm som til tider er utrolig ukomfortabel å se på, med en historie jeg ikke har sett maken til siden jeg så den på kino i 2016.

Skate Kitchen (2018) - Crystal Moselle

Jenter som tar seg inn på et guttedominert territorium; jenter som skater. Filmen følger en vennegjeng i New York og deres utfordringer med vennskap og seksualitet, og det å ta plass som kvinne. Moselle tar i bruk en dokumentarisk stil i et fiksjonelt univers som springer ut av jenters erfaringer på guttedominerte steder. Du får definitivt lyst til å begynne å skate etter å ha sett denne filmen.

Booksmart (2019) - Olivia Wilde

GUTTEDOMINERT TERRITORIUM: Skate Kitchen handler om jenter som skater.

En vittig og rar film om hvordan det er å være de smarteste jentene på skolen, men også de minst populære. De har aldri vært på fest før, og nå skal de uteksamineres. Om du også var en av de smarte på videregående, kommer du garantert til å kjenne deg igjen i den kleine situasjonen som oppstår når du er ny i feste-gamet.

The Farewell (2019) - Lulu Wang

Kinesisk-amerikanske Billi lærer at bestemoren i Kina har fått kreft og potensielt ikke har lenge igjen å leve. Da skikken i Kina ofte er å ikke fortelle noen at de er døende, velger Billis familie å holde bryllup for en av deres slektninger som et skalkeskjul for å kunne se bestemoren en siste gang. Denne filmen er den perfekte blandingen av tragedie og komedie, og viser skuespiller Awkwafina på sitt aller beste.

Queen & Slim (2019) - Melina Matsoukas

En Tinder-date som tar uventede vendinger, i form av en seks dagers lang biltur på flukt fra politiet; en 2019-versjon av Bonnie & Clyde. Filmen tar opp strukturell rasisme i USA, og viser hvor maktesløse afroamerikanere er i møte med politiet. Dette er Matsoukas første spillefilm. Hun er spesielt kjent for å ha regi på en rekke musikkvideoer til artister som Beyoncé, Rihanna og Solange.