Kunst på studentbudsjett
Vi snudde sparegrisen på hodet for å lete etter kunst til Under Duskens redaksjonslokaler.
Trondheim Open 2020 arrangerte kunstmarked og kunstbokmesse på TKM Gråmølna ved Solsiden mellom 30. oktober og 8. november. Ambisjonen var å være et lavterskeltilbud for folk som er interesserte i å kjøpe kunst, kanskje for første gang. For å selge mer kunst til flere, lovet kunstmarkedet kunst fra profesjonelle kunstnere i priser fra noen hundre opp til 10 000 kroner.
Herlig kaos
Men hva betyr det egentlig? Dette måtte vi undersøke. Vi snudde sparegrisene våre på hodet og tømte forbrukskontoen for å kjøpe noe vi kunne henge i Under Duskens redaksjonslokaler. Hva slags kunst får du egentlig for et tresifret beløp?
Inne på TKM Gråmølna ser vi umiddelbart at dette ikke er en vanlig utstilling. Borte er de sedvanlig strengt kuraterte flatene med omhyggelig plasserte verk. Vegger og bord er fylt opp med større og mindre verk i form av grafikk, malerier, glass, plast og treverk. Rammet inn av Trondheim Opens fargerike blå, gule og røde logo blir vi møtt av et deilig kaos av form og farge. Det er egentlig ganske morsomt.
LES MER OM TRONDHEIM OPEN: Kunstbyen er åpen
Tekanne og hamster
Den lange salgslista har flere tilgjengelige verk for under tusenlappen, selv om disse er i klart mindretall. Vi virrer litt rundt mellom flere av verkene, men det er et verk vi stadig kommer tilbake til fordi det morer oss sånn. En av favorittene er Hilde Betten Pedersens Happiness is a warm gun (2011). Denne lille skulpturen i glass, metall og plast forestiller en hamster som ser ut til å ha skutt seg selv og ligger død på et hamsterhjul. Den morbide framstillinga får oss til å trekke på smilebåndet. Vi finner fram prislista, men
6 300,- er langt over våre evner.
Vi passerer noe som tilsynelatende er en dekonstruert tekanne.
– Det er derfor folk ler av oss kunstinteresserte, bemerker vi oppgitt.
Triste Trond
Rundt et hjørne finner vi endelig det perfekte bildet for Under Duskens lokaler. Et svart-hvitt-trykk av Julie Ebbing med tittelen Trond Giske (2020). Linosnittet måler 60x80 cm i høydeformat og viser den tidligere AP-toppen med sitt tristeste og mest nedbrutte ansiktsuttrykk. Vi er fortapt, dette er alt vi kunne ønsket oss.
Vi blar febrilsk i den omfattende prislista og til slutt finner vi Trond. Prisen på 2 666,- er rimelig, men mer enn vi har å rutte med. Der blir vi stående og diskutere om vi kan starte kronerulling i redaksjonen eller rane noen slektninger. Vi kommer tilbake til Trond flere ganger, til og med neste dag. Verket er perfekt, men utenfor vårt planlagte studentbudsjett.
LES OGSÅ: Vi må snakke om hvordan vi snakker om kunst
Prisen for kunst
Valget faller til slutt på det lille, sjarmerende trykket Østerdalen kl. 23.40 (2020) av Ida Warholm Bjørken. For bare 450,- er verket godt innenfor budsjettrammene. Østerdalen er et nett lite trykk på 30x21 cm i breddeformat. En skingrende, lyseblå farge fyller flaten. Sentralt i bildet står de hvite konturene av en bensinstasjon, som et fotonegativ.
– En bensinstasjon?
– Ja, det passer bra til redaksjonslokalene. Vi fyller stadig på med kalkrik kaffe og smakløs ferdigmat når vi sitter der og jobber.
Dagen etterpå drar vi tilbake til Gråmølna for å hente verket. Utstillingslokalet er utformet for å dra nytte av dagslyset og viser oss smått og stort vi hadde oversett dagen før. Mest fremtredende er en stor, rosa tøyskulptur med svarte detaljer. Skulpturen henger midt i hovedrommet og er laget av Pia Antonsen Rognes. På mystisk vis hadde vi ikke ofret den et blikk dagen før. Kunstmarkedets representant forklarer at man sev kan sette en prislapp på skulpturen. Dermed kan publikum selv reflektere over hva et verk egentlig er verdt.
LES OGSÅ AMNELDELSEN AV LEONARD RICKARDS UTSILLINGE: Strålende perspektiver og selvlysende skumringer