Et lite stykke musikkhistorie:

Kunsten å vokalsample

«Visste du at den teksten her egentlig er fra en annen låt?»

Publisert

Sampling som fenomen i musikken er ikke ukjent. Det har spilt, og spiller, en stor rolle i lydbildet til mange sjangre, som rapp og disko. Du forbinder kanskje sampling med å låne melodier skapt av trommebeats, basslinjer eller andre rytmiske instrumenter fra andre låter. Et aspekt ved sampling som ofte blir oversett, er å finne i detaljene på flere låter – nemlig sampling av vokal og dens melodi.

Mestre innenfor vokalsampling

Det er svært vanskelig å se på vokalsamples uten å komme over The Avalanches sitt album Since I Left You fra 2001. Ifølge musikkmagasinet Pitchfork har den australske duoen benyttet seg av over 900 individuelle samples. Hvor mange av disse som er ren vokal, er tilnærmet umulig å si. Der vokalsamples ofte blir brukt for sin iboende rytme, bruker Avalanches vokalen som en stor del av selve låta.

Et prakteksempel på dette finner man på åpnings- og tittellåta. De tar en liten del av The Main Attractions «Everyday» og legger på majestetisk og magisk vis grunnlaget for sin egen låt. Måten setningen «Since I met you, I found the world so new» får en helt ny betydning hos Avalanches ved å justere ordene «met» og «new» til «left» og «blue», er nesten uffatelig. Det som gjør akkurat denne vokalsamplen unik, er hvordan to låter som deler like elementer blir til to helt individuelle produkter.

For å virkelig hamre hjem sitt talent benytter The Avalanches seg også av utallige samples fra film og radio, for eksempel i «Frontier Psychiatrist». De isolerer setninger og strofer, og implementer disse for å skape et narrativ eller historie for en låt. Låten er et plunderphonicsmesterverk som kombinerer elementer fra elektronika, rapp, psykedelisk og rock med tale fra filmer som Polyester (1981) og radiosketsjen Frontier Psychiatrist (1959). Resultatet er en feberdrøm av en låt der ingenting henger på greip, samtidig som alle elementene danser en nøye gjennomtenkt vals.

LES OGSÅ: Slik kan veka di sjå ut om du ikkje er mann.

Paul’s Boutique

Sampling har vært, og er, svært kontro - versielt. Det er vanskelig å si hvor grensen mellom å låne fra en annen låt bikker over i å stjele noens produkt. Beastie Boys utfordret dette i stor grad på mesterverket Paul’s Boutique fra 1989. På ett og samme album presterer guttene å sample vokal fra store og respekterte artister som Kurtis Blow, Funkadelic, Ramones og ikke minst The Beatles. Som om dette ikke var risikabelt nok, har de også valgt seg ut strofer og elementer fra filmer som Dirty Harry (1971), A Clockwork Orange (1971) og Dolemite (1975).

Siden mye av det som ble samplet ofte ikke varte lenge eller ble brukt som lyrikk i svært korte segmenter, opererte albumet i en gråsone i henhold til loven. Albumet regnes uansett som legendarisk og vil uten tvil komme til å leve videre i musikkhistorien som sjangerbrytende, nyskapende og utfordrende. Måten elementer fra forskjellige samples, og ikke minst vokalsamples, brukes på dette albumet, er til å få bakoversveis av, og er definitivt noe man bør ta seg tiden til å lytte til!

Moderne vokalsampling

Å bygge hele album av samples er ikke hverdagskost, og prosjekter som Since I Left You er ikke noe hvem som helst kan følge opp. Man skal likevel ikke kimse av andre artister som på sine egne kunstneriske metoder benytter seg av vokalsampler på en mer tradisjonell metode. Kanye West er en av de som briljerer med vokalsampling. Han finner enkle vokalsamples som har nydelig melodi og lager en egen instrumental av dette som kan rappes over. Her kan man se til «Devil In A New Dress», der Smokey Robinsons refreng fra «Will You Love Me Tomorrow» er gjennomgående i hele låta og som mikset sammen med resten av produksjonen skaper sonisk orgasme. Nylig ble samme vokal samplet av Your Old Droog, og selv om låta på ingen måte er dårlig, er Kanyes produkt beviset på at sampling krever musikalsk kyndighet.

LES OGSÅ: Reparasjon framfor masseproduksjon

Hvorfor vokalsample?

Fenomenet brukes gjerne for å skape et narrativ i låta eller albumet. Historisk har samplene blitt brukt for å skape melodien, mens det med tiden endret seg til en måte å leke seg med lyrikken. Vokalsampling er avhengig av kreativitet som kan få en talentfull artist til å skinne.