Anmeldelse:
En dansende tidsreise med NTNUI
«Tidenes danseshow» byr på historiens høydepunkter: hiphop, heksebrenning og halvnakne vikinger.
Storsalen summer med forventning. Studenter, stolte foreldre og andre danseglade mennesker er samlet for å oppleve NTNUIs utsolgte danseforestilling. Med program i hånden og stempel på håndleddet er alle klare for show. Salen mørknes og forestillingen sparkes i gang.
Temaet for vårsemesterets danseshow er tidsreise. Instruktørene er de første som viser seg på scenen med «Mennesket oppdager ilden». Dansen utføres med stor presisjon og synkrone bevegelser. Lyden av gnister sprer seg over høytaleranlegget og blander seg med utrop fra publikum.
Etter dette nummeret er det lett å anta at forestillingen kommer til å følge en kronologisk tidslinje, men dette blir fort motbevist av kveldens andre nummer. Her får vi se partiet «Aerial hoop» som utfører bevegelser i en hengende metallring. Kveldens imponerende koreografi trekker inspirasjon fra bok- og TV-serien Outlander. Publikumet er entusiastisk og hoier hver gang et triks blir gjennomført. Denne trenden skal være gjennomgående for hele showet.
LES OGSÅ: Tre dager med imponerende pling-plong
Alt fra historiske hendelser til fenomener får en plass i denne forestillingen. Det er som om alt som noen gang har skjedd i menneskers tid på jorden, har blitt kastet i en blender. På den ene siden har vi numrene «Alta-aksjonen» og «Homofile får gifte seg» som peker mot bestemte hendelser i norsk historie. På den andre siden finner vi koreografier med bredere tema som «Telefonavhengighet», «Feminisme» og «Fremtidsfrykt». Denne merkelige blandingen skaper et underholdende program hvor hver dans er en overraskelse.
Det er en variert gjeng som får vist seg på scenen. Før pausen får du se 14 nummer og omtrent like mange dansestiler. Høydepunktene inkluderer «Graffiti-krigen på 90-tallet», hvor hiphop-elever oser karisma og danseglede. Videre imponerer «Hekseforfølgelse» med et godt gjennomført samspill mellom musikk og koreografi.
Til tider er det vanskelig å vite hva koreografiene prøver å illustrere. Mange av kostymene består kun av klær i nøytrale farger og håndterer tema som ikke er så lett å uttrykke. Dermed er det hjelpsomt å ha programmet i nærheten. Det skal også sies at dans kan nytes uten at man vet at den for eksempel handler om «Prinsesse Diana sin kjærlighetssorg».
Etter pausen fortsetter reisen til romerne og vikingenes rike. Elever, samt instruktører i poledance, imponerer med ufattelig god kroppskontroll og artige kostymer. Kombinasjonen av plattformsko, bar rumpe og vikinghjelm er nok et syn publikum sjeldent kommer til å glemme. Vi får også observere «Skapelsen» som kanskje inkluderer en del mer «twerking» enn Bibelen tilsier.
Forestillingens andre del byr på like mye talent og variasjon i stil som den første. Det hele avsluttes med at alle løper ut for å ta del i en felles dans. Hele Storsalen fylles med dansende mennesker, og det er som å ta del i en stor fest. Med smil om munnen kan du vandre ut i natten med en god opplevelse i lomma.
LES OGSÅ: – Deilig med applausen og rusen av premiere