VELKOMMEN: Blyghet er sjekket inn ved døra.

UKA-21:

Dragshow med drag-ning mot burlesque

Feststemte og livsglade samles studentene for en feiring av kropp, kjønn og sirkus

Publisert Sist oppdatert

På scenen står to stoler og et bord, og en flaske Jack Daniels er alt av bordpynt. Et kort øyeblikk kan man narres til å tro at det er minimalistisk drama på menyen. Det er derimot det stikk motsatte. Dette er maksimalismens kveld, Beckett må vike for Becky: det er drag- og burleskshow under UKA!

Feststemning

All frykten en kan føle en kald kveld i køen utenfor Cirkus fordamper når man trer inn i det regelrett tropiske klimaet som skjuler seg bak inngangspartiet. Lyssettingen er regnbuefarget, røykmaskinen er satt til skrekkfilm-nivå av tåkelegging, og det fnises på scenen bak mørke forheng. Det er innledningsvis en liten forsinkelse. Man kan gjette seg til at det foregår tech-support noe sted, men det er dårlig sikt gjennom røyken. En oppblåsbar flamingo plasseres foran scenen. Like etter går en UKErepresentant opp på scenen og informerer om nødutganger i sann flyvertinnestil. Klarere signal kan man knapt få om at nå er det showtime.

LES OGSÅ: Det ble glade dager med Klovner I Kamp

Kveldens rollebesetning danser seg ut på scenen.“Welcome to the roaring 2020s” lipsyncer Corey Catnip, en av kveldens verter. Etter åpningsnummeret får han selskap av vert nummer to, Queen B’licious, kledd i sirkusdirektørsuniform. Begge ser ut til å fryde seg i rampelyset og med entusiasmen i lokalet. Det florerer av kokett gestikulering, risque dobbelbetydninger, og ren og skjær flørting med publikum. Og publikum er på ingen måte vonde å be. Det hoies, plystres og skytes inn, alt tas med latter og enda mer utilsørt gladgrov humor.

BURLESK: Kvelden var preget av burlesk-show.

Striptease i solskinn

Overordnet kan kvelden kalles et variety-show. Det er sketsjer, sang, dans, lipsyncing, og ren og skjær striptease. Sistnevnte er gjennomført med burleskens sedvanlige glimt i øyet, og oppleves som mer ekstatisk enn sleazy. Det er overraskende mange burlesk-nummer med tanke på at kvelden har vært i hovedsak omtalt som dragshow. Det ser ikke ut til å plage publikum nevneverdig; hvert falne plagg og skjelmske blunk møtes med plystring og jubel blant studentforsamlingen. Det er lite å utsette på entusiasmen hverken på eller av scenen - her er det felles enighet om å ha en strålende kveld. Blyghet er sjekket inn ved døra.

SE VIDEO FRA UKA: Pyro, flammer og drager

IDENTITET: Til sist er drag en feiring.

Spennet av ulike framføringer er vidt. Noe er subversivt, noe er sexy, noe er rett og slett skamløst. Gøy er det alt sammen. Variety blir nøkkelordet, og det er alt fra twerking med pengedusj, til trylleshow-gone-sexual, til en kronisk feiladressert mime-artist. De mer absurde premissene er ofte de som fungerer best. Har man egentlig levd før man har sett drag-koreografi satt til Jeg vil bygge meg en gård, som så glir over til Poppy’s Concrete? Jeg tenker nei.

Identitetsfeiring

Til avslutningsnummeret spilles Lady Gaga’s «Born This Way» til trampeklapp og nær allsang blant publikum. Samtlige utøvere tar til scenen, med et vidt utvalg av prideflagg mellom dem. Til sist er drag og burlesk begge feiringer, og nedbrytinger av høytideligheten vi så ofte behandler kropp og identitet med. På scenen i kveld var det ingen usikkerhet eller høytidelighet, kun en livsglede som spredte seg utover til samtlige oppmøtte.

LES OGSÅ: Ny informasjonslov lover bøter til bedrifter som ikke gir svar

Powered by Labrador CMS