Merch cuts - hva skal artistene leve av?
Trodde du at alle pengene gikk til artisten når du kjøpte en band-t- skjorte? Da må du tro om igjen.
Hvor kjøper du merch? På konsert, på nett eller kanskje i en butikk? Mange ønsker å handle der hvor artistene til slutt får mesteparten av pengene selv. Lenge trodde man at det å handle på konsert var best for å støtte artistene, men da visste man ikke om merch cuts.
Merch cuts er ekstrakostnader enkelte konsertlokaler krever for å selge merch etter konserten på stedet i tillegg til leie, bemanning og alt annet artistene betaler for. Ifølge Andreas Feen Sørensen fra Norske kulturarrangører er det i Norge ofte snakk om 10 til 15 prosent av inntektene de får fra salg av merch. I Storbritannia kan det være opp til 25 prosent.
De aller fleste involverte i musikkbransjen er kjent med merch cuts. Det virker å være en ny normal som er kommet for å bli. Likevel kan det virke ufølsomt overfor artistene. Særlig etter to år med pandemi, da den eneste inntekten var strømmetjenester som ikke betaler artistene ordentlig.
LES OGSÅ: Mer enn bare fasade fra Walton Ensemble
Som et slag i fjeset rett etter korona
Det er ikke lenge siden artistene mistet alle inntekter som holdt dem gående. Under koronapandemien var konserter forbudt, men det er det som betaler regningene. Nå i postkoronatiden er festivaler og konserter tilbake. Samtidig har merch cuts blitt mer og mer vanlige hos konsertlokalene.
– Det er ikke uvanlig at spillesteder organiserer og bemanner en salgsbod med merch i forbindelse med en konsert. Da enes man om en prosentsats og ikke en fast sum, sier Andreas Feen Sørensen fra Norske kulturarrangører.
Hvis bandet eller artisten selv ønsker å bemanne en salgsbod eller en stand, kan de ofte slippe unna kostnadene. På festivaler er det mest vanlig at det er festivalen selv som organiserer salg av merch, og da blir man enige om at festivalen tar en prosentsats av inntjeningen, skriver Sørensen.
I Norge virker det altså ikke som et stridspunkt mellom musikerne og konsertlokaler. Men når vi ser på engelskspråklige land, har det blitt en heftig debatt. Det australske metallbandet Alpha Wolf uttalte seg på konsert om at de må betale 20 prosent i merch cuts. Da oppfordret de tilhengerne til å heller bruke pengene sine på en t-skjorte enn øl, slik at bandet i hvert fall litt kunne få penger av salget.
På begynnelsen av året begynte den britiske organisasjonen Featured Artists Coalition (FAC) å liste opp konsertlokaler som ikke tar merch cuts. De kaller det for «100% Venues». På listen står det 442 konsertlokaler som sier at de ikke tar ekstrakostnader for salg av merch. En slik liste finnes ikke for norske konsertlokaler. FAC har opparbeidet seg et visuelt bilde som viser hva pengene du betaler artisten går til. Ifølge deres beregning får en artist kun 25 prosent av pengene dine når du kjøper en t-skjorte.
LES OGSÅ: En 18 år gammel Linn Ullmann forelsket seg i universitetet
Ulike tilbud i Trondheim
Man kan kanskje bli skuffet av å få vite at pengene man bruker under en konsert heller ikke går i sin helhet til artisten. Det var kjent at ved kjøp av merch via nettbutikker som ikke er eid eller driftet av artisten, så tar nettbutikken eller distributøren en del av salget for organisering og gjennomføring. Slik er det også på konsert.
Under Dusken har spurt noen av de mest populære konsertlokaler i Trondheim om de tar merch cuts, og om hvor mange prosent det er. Ole Henrik F. Karlsen, arrange- mentssjef hos Byscenen, hevder å aldri ta merch cuts, og ser bort fra hva andre gjør.
– Vi synes det er en uting at konsertlokaler skal ha en prosentandel av artistenes profitt. I tilfellene hvor et band ikke stiller med eget salgs- personell, er vi behjelpelige med å finne selgere, vanligvis fra vår faste stab. Honorar til disse avtales i forkant og betales av artist, sier Karlsen.
Det ser annerledes ut hos Roger Stokke, salgs- og arrangementansvarlig hos Trondheim spektrum. De tar merch cuts, men ønsker ikke å offentliggjøre noen tall.
– Våre kommersielle avtaler er ikke noe vi går ut med. Dette er avtaler mellom oss og arrangørene, management og artister som ikke er offentlige, og det vil variere hvorvidt vi bistår disse med merch-salg eller ikke, forteller Stokke.
Olavshallen tilbyr også bemanning og krever en andel for arbeidet.
– Vanligvis er det artistene selv som selger merch, men vi kan få en andel hvis vi bidrar med lokalisering, selgere og så videre. Andelen kan variere ut i fra vårt bidrag, omfang med mer, sier Jens Storli, programsjef i Olavshallen.
De har i tillegg en avtale med en platebutikk i samme hus.
–Vi ønsker primært å legge salg av merch til Crispin, platebutikken i Olavshallen. Når merch legges til platebutikk, kan man også selge mer fra andre artister som kan være interessante for konsertpublikum. Dette er en modell som er vanlig på større kulturhus i Europa, fortsetter Storli.
Under Dusken har forsøkt å kontakte diverse artister, men de har ikke besvart hendvendelsene.
LES OGSÅ: Honningbarna hevder seg igjen som Norges beste liveband