<b>Harmoni:</b> Jaga Jazzist har innarbeidet en felles harmoni som tar seg fantastisk godt ut på scenen, mener vår anmelder.
Harmoni: Jaga Jazzist har innarbeidet en felles harmoni som tar seg fantastisk godt ut på scenen, mener vår anmelder.

Konsertanmeldelse:

Tung, spiraliserende ørkenjazz på Byscenen

Jaga Jazzist leverer teknisk brillianse i verdensklasse

Publisert

Byscenen var duket for åttemannsbandet Jaga Jazzist fredag 10. oktober. Bandet har i over 25 år kombinert elektronika og moderne jazz i verdensklasse. Innen nu-jazz er det ingen ved siden av, ingen over.

Lars Horntveth på saksofon starter kvelden med å transformere Byscenen til et åpent, øde landskap med en langvarig og vakker åpning. Dette er en av de få enkeltstående lydene Jaga spiller i løpet av konserten. Scenen for låta "Tomita" fra Jagas siste LP Pyramid er satt. “Tomita” er en behagelig og stemningstung, elektronisk jazzlåt som gradvis intensiveres over hele femten minutter. Gjennom pågående utvikling av langdrevne toner av synther og blåseinstrumenter bygger låta seg opp til et gigantisk, mektig lydbrøl. Den gjennomgående melodien blir spilt en siste gang som prikken over i’en.

<b>Stemningsfull saks</b>: Lars Horntveth saksfonspill setter tonen på konserten.
Stemningsfull saks: Lars Horntveth saksfonspill setter tonen på konserten.

LES VÅR ANMELDELSE AV PYRAMID

Pyramid er i sentrum for hele konsertopplevelsen, både musikalsk og visuelt, med lyspyramider som dekorerer scenen. Den 40-minutter lange skiva er en mektig lytteropplevelse med et variert, kryptisk lydbilde. Tomrommet lydbildet skaper blir til en tettpakket og kraftig konsertopplevelse på Byscenen. Men bandet braker også løs med klassikeren fra One-Armed Bandit slik som "Bananfluer overalt", en dissete trommelåt som bæres frem av en langstrakt blues-lignende gitarsekvens. En dirrende basslinje hamrer løs gjennom hele låta. Alt bygges opp til en svimlende avslutning hvor synther og drum n’ bass elementer smelter harmonisk sammen.

<b>Small talk</b>: Trommis Horntveth sto for godsnakkingen med publikum.
Small talk: Trommis Horntveth sto for godsnakkingen med publikum.

Martin Horntveth på trommer tar ordet og gjennomfører den klassiske smalltalken alle konserter trenger (Har vi det bra? Jaa!). I praten om utsatte plater og avlyste konserter er det særlig en setning som utmerker seg: Vi på konsert. Med en kort takk til Byscenen og publikum starter bandet på den fantastiske låta "The Shrine", den mest oase-lignende låta under hele konserten der bilder av ørkenlandskap fort kommer til minnet.

LES OGSÅ: Artistene til årets KlubbPstereo er klar

Under hele konserten blir synth kombinert med utallige andre rytme- og blåseinstrumenter for å skape mektige, og altomfattende lydbilder som skjærer gjennom lokalet. Arsenalet av instrumenter samarbeider for å skape en lydvegg av spenning. Man skulle tro enkeltdeler kom til å overdøve de andre musikantene, men Jaga har innarbeidet en felles harmoni som tar seg fantastisk godt ut på konserten. Jaga har gjort dette i over 25 år, og beviser gang på gang at de er mestre innen nu-jazz.

<b>Mektig: J</b>aga skaper et mektig, altomfattende lydbilde.
Mektig: Jaga skaper et mektig, altomfattende lydbilde.

Det blir en kort pause fra de soniske brølene med en mer ‘funky’ versjon av låta "Apex" fra Pyramid som bryter med de etablerte lydbildene under konserten. Rytmene minner om 80-talls disco. Dansefoten rykker løs, og her er det tydelig at både publikum og band stortrives.

I Byscenens flotte lokaler beviser Jaga Jazzist det som burde vært allmenn kjent. De er mestere i sin egen klasse, og kan levere en utrolig konsert uavhengig av enhver hindring. Vi gleder oss til det neste besøket til Trondheim.

LES OGSÅ OM STJØRDALSBANDET PANGEA