Trønderkomiker Marlene Nøvik Stavrum:
– Folk sier ofte jeg er litt rar og absurd
Trønderkomikeren og tidligere medlem av Studentersamfundets Interne Teater forteller om et mannsdominert komikermiljø og livet under pandemien.
Marlene har de siste årene vært med i en rekke TV-serier som Kongen av Gulset, skrevet for Neste sommer og stått på Latter. Vi møter komikeren på Trykkeriet scene, den ferskeste scenen i Trondheim by. Om noen få timer skal hun stå her og levere sine nyeste punchlines. Dagen før var hun i Kristiansand og underholdt studenter på UiA, senere på kvelden skal hun stå på en god, gammeldags pub-standarden for standup-komikere. Hun forteller om et ambivalent forhold til sjangeren.
– Jeg har et veldig elsk-hat-forhold til det. Noen ganger tenker jeg «dette er så teit, hvorfor gidder jeg?», men når kvelden ender bra, så kommer jeg på hvorfor jeg elsker å drive med standup.
SJEKK OGSÅ UT: Her er høstprogrammet til Samfundet
Å jobbe frilans under korona
Det er sikkert mange som lurer på hvordan frilansere klarer seg under pandemien, det gjorde i hvert fall vi. For Marlene har det stort sett gått fint.
– Den siste tida har gått greit, fordi jeg også har jobbet som manusforfatter på Neste sommer. Heldigvis hadde jeg TV-jobben. Det var mange komikere som sto tomhendte og ønska seg en sånn jobb da Norge stengte ned, sier Marlene.
Komikeren forteller om show hun har mista, og at hun har blitt satt i karantene noen ganger den siste tida – blant annet etter å ha jobba på den nye filmen til Odd-Magnus Williamson.
– Å bli satt i karantene er noe vi må bli vant til, sier Marlene lattermildt, før hun mer alvorlig legger til at hun ikke kan ta pandemien personlig. Det har vært vanskelig å være frilanser, og hun har måttet leve på støtte fra NAV den siste tida.
– Det handler jo ikke om meg, men om hele samfunnet.
Hva har du brukt koronatida til? Lært noe nytt?
– Jeg har absolutt ikke lært noe nytt. Det er så typisk folk å utnytte tida til det fulleste, det har ikke jeg. Jeg har trent litt mer da, sier Marlene.
Selv om hun bestemt sier at hun ikke har lært noe særlig nytt i det siste, betyr ikke det at hun har ligget på latsiden.
– Jeg pitcha nettopp en idé om en dramaserie, så akkurat nå jobber jeg med et produksjonsselskap på det. Det blir jo ofte ikke noe av, men det er uansett veldig gøy at de var gira på å jobbe med det, sier hun.
LES OGSÅ: Protest-låter som fortsatt rider ut stormen
En krevende sjanger
Trønderens fascinasjon for standup begynte da hun tok master i drama- og teaterkommunikasjon på Oslomet.
– Jeg skrev om politisk humor, med fokus på standup, noe som fascinerte meg veldig. Derfor valgte jeg å dra på studietur til USA sammen med ei venninne for å se på show, hvor jeg også sto litt selv, sier Marlene.
Marlene forteller at sjangeren var vanskelig å mestre i begynnelsen, men at hun har blitt tryggere etter flere år med erfaring.
– I starten tok jeg det personlig om det gikk dårlig. Nå synes jeg det bare er kleint om det ikke går bra, det gjør litt vondt for både meg og publikum, sier Marlene.
Selv om interessen for standup for alvor begynte da hun skrev masteren, forteller hun at dette var noe hun hadde tenkt på å gjøre i flere år.
– Helt siden videregående tenkte jeg at «jeg kan vel lett gjøre det». Så jeg drev med standup på den tiden også, uten at jeg helt visste at det var det jeg gjorde. Jeg hadde ganske høy selvtillit da, sier Marlene og ler.
På instagramprofilen hennes, @marlenestavrum, har hun lagt ut en del videoer med det samme ansiktsuttrykket – et dødt blikk som viser lite, eller ingen, entusiasme – der hun roaster diverse norske komikere.
– Jeg starta med noe som kalles «deadpan», men jeg merka at det ble begrensende, det ble mer en egen karakter. Nå er jeg blitt kjappere. Den formen jeg utøver kan vel kalles absurd. Folk sier ofte jeg er litt rar og absurd, sier Marlene.
Hva har publikum å si for om det går bra eller dårlig?
– Det er jo noen komikere som mener at man må skylde på publikum om det går dårlig en kveld, men jeg mener at det finnes grenser for hvor man kan plassere skylda. Noen ganger treffer man bare ikke like godt, sier Marlene.
LES OGSÅ: anmeldelse av Tegnehannes nye bok
Store endringer innad i miljøet etter #metoo
Før Marlene tok master i Oslo, tok hun en bachelor i drama og teater på NTNU. Da hun begynte på bacheloren var hun med i Studentersamfundets Interne Teater (SiT) og holdt på med impro. På et tidspunkt dro hun på standupaudition hos Standup Trondheim.
– Jeg var på audition, og det var jævlig kleint. Jeg måtte stå foran tre komikere, som skulle avgjøre om jeg kunne få være med på skrivemøter, sier Marlene lattermildt.
Siden den gang har mye skjedd. Marlene forteller om da hun selv kom inn i komikermiljøet i Oslo i kjølvannet av #metoo, og de store endringene som har kommet med bevegelsen.
– Komikermiljøet er veldig hyggelig, som regel. Det er imidlertid ganske mannsdominert, men #metoo har satt spor.
Hun forteller videre om stormen rundt Ørjan Burøe som ble anklaget for seksuell trakassering. Det ble satt mer fokus på grensesetting og hvordan man behandler hverandre innad i miljøet. Malene mener at folk har blitt mye mer bevisste.
– Jeg kom nok inn på et veldig bra tidspunkt i miljøet i Oslo. Kanskje er folk i storbyene mer opptatt av alle kontroversene som har dukka opp etter #metoo, og er litt mer bevisste på hvem de vil se av komikere.
– Det er kanskje litt annerledes i distriktene, sier hun.
Hun forteller at det likevel finnes et tydelig hierarki, selv om miljøet har blitt mer åpent de siste åra.
– Har du holdt på med standup i tre år eller flere, får du umiddelbart mer respekt. Det skal derimot sies at i løpet av de årene jeg har vært med, så har det kommet flere scener og hierarkiet har blitt litt mer jevna ut, forklarer Marlene.
LES OGSÅ: På tide å hoppe av koronavirusets raserikarusell