Nobelprisvinner Kazuo Ishiguro tilbake med ny roman

Kazuo Ishiguro vant i 2017 Nobelprisen i litteratur. Fire år senere er han endelig tilbake med en rolig roman om kunstig intelligens og menneskeheten.

Kazuo Ishiguro

Klara and the Sun (2021)

Faber, 307 sider

Klara er en «Artificial Friend», ment for å gjøre et barn mindre ensom i oppveksten. Vi møter Klara for første gang mens hun fortsatt er i butikken. Her lærer vi to ting om henne: Hun drives av solkraft og ser derfor på solen som noe helt spesielt. I tillegg skilles hun fra alle de andre modellene i butikken fordi hun er eksepsjonelt god til å observere mennesker og forstå deres følelser.

Videre følger vi Klara og forholdet hun skaper med barnet som velger henne og de andre menneskene hun møter gjennom livet sitt. Leseren blir møtt med et nytt og spennende perspektiv på verden og spørsmål knyttet til ensomhet og kjærlighet.

Å følge kunstig intelligens er en ny opplevelse for meg som leser, og ga et spennende og nyansert blikk på verden rundt Klara. Klara stiller mange spørsmål om hva som driver et menneske og hvordan ensomhet oppleves, noe som gjør at leseren også kan reflektere sammen med henne. Ishiguro skriver i tillegg på en måte som viser hvordan Klara har en dyp forståelse for menneskene rundt seg. Samtidig er hun veldig naiv når det kommer til hvordan verden fungerer, da alt hun vet har kommet av å observere gaten utenfor butikken. Dette gir en tankevekkende nyanse til fortellerstemmen og gir ekstra dybde til Klara som karakter.

Et annet interessant aspekt er Klaras forhold til solen. Gjennom historien lærer vi at Klara tror at solen er en ekte person, som hun tilber nærmest som en gud. Dette gir ekstra dimensjoner til karakteren og gir spillerom for noen elementer av magisk realisme i romanen. Flere av Ishiguros typiske trekk er også å finne i denne romanen. Handlingen foregår i et nært futuristisk samfunn og fokuset legges på den emosjonelle drivkraften. Det er lite man kan kritisere når det kommer til skrivestilen til forfatteren.

Romanen er utrolig godt skrevet og man kan klart se for seg alle stedene man blir tatt med gjennom historien i dette futuristiske samfunnet. Fortellingen går veldig rolig for seg, men det er ikke nødvendigvis negativt når det kommer til denne historien. Hovedfokuset er absolutt på Klara og hennes forståelse av menneskeheten – en varm historie mange vil sette pris på.