Dagny - Strangers / Lovers

Dagnys debutalbum veksler mellom sprudlende og generisk pop.

Dagny Norvoll Sandvik, bedre kjent som bare Dagny, har i lengre tid vakt oppsikt i pop-verdenen, både i Norge og internasjonalt. Med en rekke suksessfulle singler og én EP har hun oppnådd store tall på streamingplattformer og flere nominasjoner til Spellemannprisen. Det var derfor store forventninger til Dagny da hun endelig slapp sitt debutalbum Strangers / Lovers, men albumet har for mange topper og daler til at det helt oppleves som verdt ventetiden.

For å ta toppene først, så dukker de opp med jevne mellomrom og albumet starter godt med hitsinglene «Come over» og «Somebody». Med en modernisering av 80-talls electropop, som kan minne om det aller beste fra Carly Rae Jepsen, er begge låtene sprudlende og energiske, lagd for å sprøyte litt glede inn i dagen din med sine søte refreng. Andre høydepunkt er «Coulda Woulda Shoulda» og «Moment», som begge benytter seg av mer populære pop-trender i dag på en god måte. «Moment» er en disco-poplåt som minner om noe fra Dua Lipas Future Nostalgia, mens «Coulda Woulda Shoulda» er mer spretten synth-pop som glir rett inn i vors-spillelisten. Begge er smakfulle og fengende, og eksempler på hvordan man skriver god, men tilgjengelig, pop-musikk.

Bunnpunktene derimot faller i en veldig vanlig felle innenfor pop-musikk: å ikke gjøre så mye ut av seg. De resterende låtene på Strangers / Lovers er ikke forferdelige eller fullstendig umulige å høre på, men mangler de nødvendige kvalitetene som gjør at man kommer tilbake for å høre på dem om igjen. Preget av litt kjedelige melodier, som på «Let Me Cry» og «Please Look At Me», har de ikke den samme fengende kvaliteten som høydepunktene på albumet. Låtskrivingen får også et fall i kvalitet litt for ofte, for eksempel på «Tension», velger hun lettvinte løsninger som ender opp med at låten føles generisk og lite spennende. Det verste punktet på begge disse områdene er på låten «Paris». Teksten er uinspirert og noe man har hørt en million ganger før, mens melodien ikke gjør stort ut av seg før mot slutten der den endres til en usammenhengende variant av refrenget som bare framstår klønete.

Høydepunktene på Strangers / Lovers er meget gode eksempler på hvordan man skriver pop-musikk, og bare disse burde være nok til å se fram til hva Dagny slipper i framtiden. På dette albumet veier derimot bunnpunktene for tungt ned til at den totale albumopplevelsen kan regnes som spesielt god. Albumet glir for ofte inn i generisk og kjedelig pop, og man sitter igjen med et album som nok kunne vært bedre enn det faktisk er.

Flere albumanmeldelser fra UD:

Fight The Fight – Deliverance || Balestrand Badeklubb - Balestrand Badeklubb VOL. 1 || Daufødt – 1000 Island