INSTALLASJONSBILDE: Metahavens utstilling Capture ved Kunsthall Trondheim. Avbildet med tillatelse fra Metahaven.

Filmtitting og badstufølelse:

Kunsthall Trondheim er der det skjer

Er du redd for samtidskunst? Fortvil ikke! Kunsthallens nye utstillinger gir deg andre ting å frykte.

Publisert

Høsten sniker seg innpå og kulturverdenen i Trondheim blir like fargerik som bladene på trærne. På Kunsthall Trondheim finner du alt fra broderi på plastposer til en spillkontroll i et oppvarmet rom. Deres to nye utstillinger står frem til midten av november og vil få deg til å reflektere, undre og potensielt svette.

Kunst for alle og enhver

Kunsthallen åpnet dørene i 2016 med mål om å vise internasjonal og nasjonal samtidskunst til alle som trer inn i bygningen.

– Fokuset vårt de siste årene har sirkulert rundt klimaspørsmål, spørsmål rundt kjønn, binaritet og feminisme, men også nyere forskning, forteller assisterende kurator og kom- munikasjonskoordinator Kaja Grefslie Waagen.

Utstillingene utformes av kuratorer, ofte med et tema i mente. De velger aktuelle tema som publikum synes er engasjerende og spennende.

– Vi vil være i tiden og reflektere over tiden vi befinner oss i, spesielt i en studentby der flere unge mennesker sitter inne med brennende engasjement for forskjellige fagfelt og politiske saker, sier Waagen.

KAJA GREFSLIE WAAGEN: Assisterende kurator og kommunikasjonskoordinator.

Kjærlighetsaffære mellom kunst og forskning

Høstens to nye utstillinger er begge knyttet nært opp til forskning. I underetasjen kan du dykke ned i Susanne M. Winterlings undersøkelser rundt temperatur i A threshold-game of proximity, cluster and heat, en utstilling bestående av fotografier, CGI-animasjon og silketrykk. I etasjen over stiller kunstnerkollektivet Metahaven blant annet ut filmen Capture (2022) som omhandler flere forskningsfelt.

– Kunst og forskning er begge områder som skal tilgjengeliggjøres for et større publikum, sier Waagen.

Hun mener at disse feltene komplementerer hverandre.

– Kunsten åpner opp muligheten til å se på forskning på en unik måte. Det er rom for spekulasjon og mulighet til å trekke lange linjer, forteller Waagen.

LES OGSÅ: Kunsten å slutte å kalle alt en kunst

Eksistensiell krise i saccosekk

Du starter gjerne din utforsking av kunsthallen i første etasje. Her får du se Metahavens første separatutstilling i Norge. På veggen henger vevde tøystykker, broderte jakker og plastposer. Ulike fargekombinasjoner og stof­f­bruk skaper en fengslende kollasj. På gulvet står en flatskjerm og du kan ta på deg hodetelefoner for å se på Chaos Theory (2021).
Disse verkene er interessante i seg selv, men oppmerksomheten trekkes mot lydene som kommer fra etasjens innerste rom. Her vises filmen Capture på storskjerm. Filmen er et såkalt bestillingsverk. Det vil si at den er produsert til utstillingen, med økonomisk støtte fra kunsthallen. Du synker ned i en saccosekk og hører filmens første replikk: «Alt som er laget av mennesker, kan lyve».

INSTALLASJONSBILDE: Chaos Theory (2021), én-kanals videoverk 25', farge, lyd. Utstilling Capture ved Kunsthall Trondheim. Bestillingsverk av Donaufestival 2020. Courtesy kunstneren.

Filmen sirkler rundt tre forskningsfelt: flaggermusenes ekkolokalisering, lav som biosensor og higgsbosonet, en nøytral elementærpartikkel med null spinn som ble påvist i 2012. Deler av filmen er poetisk, mens andre deler er mer dokumentariske. Filmen stiller spørsmål ved virkeligheten, bevissthet og hva vi ser på som kunnskap. «Virkeligheten, sier du, finnes ikke i seg selv», sier filmen.

Filmen er nesten hypnotiserende. Musikken, teksten og bildene skaper et oppslukende verk som er vanskelig å se vekk fra. Spørsmålene får hjernen til å spinne og minner oss på hvor lite vi egentlig vet.

LES OGSÅ: Mer ensomhet nå enn før pandemien: – Vanskelig for de som begynte under pandemien

Temperaturen stiger i etasjen under

KATRINE ELISE AGPALZA: Kurator.

Etter å ha stilt spørsmål ved din egen virkelighet kan du vandre ned trappen og inn i soloutstillingen til Susanne M. Winterling. Rommets fargede belysning gir etasjen en dystopisk følelse. Kunstneren viser sin beherskelse av ulike medier i en samling bestående av blikkfang. Du kan beundre silketrykk med bakterier som motiv, fotografier av en hest, en blå CGI-hund i forvandling, en pustende kamelnese og en tredimensjonal installasjon som er formet etter en saltørken.
Her er det verdt å se nøye på verkene for å få med deg de minste detaljene, som for eksempel de små dyresporene risset inn i glassplaten på den ørkeninspirerte instillasjonen. Denne etasjen rommer et bestillingsverk med samme tittel som utstillingen, som står i sitt eget rom. «Vær vennlig og lukk døren etter deg slik at varmen ikke slippes ut», står det på den svarte, mystiske døren.

Det er som å vandre inn i en badstue. Rommet har en temperatur på over 30 grader. Det er hovedsakelig mørkt, men et CGI videospill som viser en bakterie på innsiden av menneskekroppen, lyser opp rommet. Videospillet er projisert på en holografisk gardin og en selvlysende spillkontroll henger i midten av rommet.

– Ønsket her er at man i noe lignende skala som en bakterie skal gå inn i menneskekroppen, sier kurator og fungerende direktør Katrine Elise Agpalza Pedersen.

INSTALLASJONSBILDE: Susanne M. Winterlings utstilling A threshold-game of proximity, cluster and heat ved Kunsthall Trondheim. Avbildet med tillatelse fra kunsteren.

Winterling har samarbeidet med Simone Schürle-Finke, biomedisinsk ingeniør, og skapt en fremstilling av Schürle-Finkes forskning der bakterier blir utstyrt med nanopartikler for å gjøre dem i stand til å bære medisin. Denne overføringen kan bli stimulert ved hjelp av temperatur. Du trer inn i rollen som bakterie via spillkontrollen.

– Utstillingen inviterer publikum til å reflektere over våre ulike gjensidighetsforhold som kanaliseres gjennom varme, skriver Pedersen i utstillingsbrosjyren.

Forskning og kunst kommer sammen og skaper en opplevelse som er kjekk, samt informativ. I tillegg er rommet på over 30 grader en fin pause fra Trondheims klassiske høstvær.

LES OGSÅ: Strålende vær da Bieber kom til Trondheim

Kunst + deg = sant

– Vi kan kanskje være en skremmende institusjon om du ikke kjenner oss, forteller Waagen.

INSTALLASJONSBILDE: Susanne M. Winterlings utstilling A threshold- game of proximity, cluster and heat ved Kunsthall Trondheim. Avbildet med tillatelse fra kunsteren.

Mange føler seg gjerne intimidert av samtidskunst. Denne følelsen ønsker kunsthallen å motvirke.

– Det er ingen som skal stille deg spørsmål eller få deg til å føle deg dum, understreker Waagen.

Dersom kunstinstitusjoner ønsker publikum velkommen og gir tilstrekkelig med informasjon om utstillingene, kan opplevelsen bli mindre skummel, ifølge Waagen. Kunsthallen ønsker ikke å ha høyere terskel for noen og har dermed gratis inngang. De har en egen publikumsutvikler som fokuserer på å bringe inn mennesker som gjerne tenker at samtidskunst ikke er for dem. Brosjyrer med informasjon om kunstverkene gis ut ved inngangen.

– Vi ønsker ikke å holde tilbake noe informasjon. Det er ikke en selvfølge at man har kunnskap innen ethvert fagfelt, sier Waagen.

Mer enn et utstillingslokale

Institusjonen legger til rette for at kunstnere kan møtes og skape nye verk. De ønsker å stimulere kunstnernes produksjon og danne fellesskap og nettverk. Kunsthallen stiller også ut mindre etablerte kunstnere og inviterer jevnlig til diverse arrangement som foredrag, konserter, workshops, debatter og forestillinger. Noen er arrangert av kunsthallen, men de tillater også at andre benytter bygningen.

–Vi vil være et sted der det skjer ting, poengterer Waagen.

Dersom du ønsker, kan du fylle kalenderen med flere kommende arrangementer fra kunsthallen. Frem til 13. november kan du oppleve Capture og A threshold-game of proximity, cluster and heat før åpningen av en ny utstilling i desember. Programmet for 2023 er også satt og kunsthallen har flere spennende kort på hånden. I en by full av kultur er kunsthallen et stoppested verdt å sjekke ut.

LES OGSÅ: På tur langs byens skulpturskatter

Powered by Labrador CMS