Xalomon – SLIMO
Med denne EP–en videreutvikler Xalomon lyden vi har blitt kjent med fra Bulmboy$ og VNMS, og viser veien videre for trøndersk hiphop.
Bulmboy$ og VNMS har etablert seg som en viktig del av hiphop-miljøet både i Trondheim og Norge. Med SLIMO har vi nå fått det første soloprosjektet til Salomon Thorvaldsen aka Xalomon, som er medlem av begge gruppene. Ved hjelp av produsent BeatsByToro får vi en sterk introduksjon til Xalomon som soloartist.
Albumanmeldelse: VNMS – VNMS TAPES
I løpet av EP–en får vi fem sonisk komplementære låter. Utgivelsen er trap hele veien, men viser bredde med elementer som det klassiske harde pianoet på «Kjærlighet På Sprøyte» til den sprettende gitar-loopen på «Ny Kæbe idc». EP–en sitt høydepunkt kommer i låten «Har Du Møtt Slimo?», hvor vi får servert et uventet western-piano og deilig bass. På samme låt får vi også et herlig gjestevers fra VNMS’ samarbeidspartner Gerald Ofori. Den energirike og «ungdommelige» stilen til Xalomon i kombinasjon med Oforis karakteristiske og melodiøse vers gir låten en betydelig hit-faktor.
Anmeldelse av Trondheim Solo Sessions: En oppvisning i opptreden på Dokkhuset
Prosjektet bærer sterkt internasjonalt preg, kanskje spesielt fra artisten Young Thug, som Xalomon later til å være sterkt inspirert av. Dette «slime»-uttrykket som gjennomsyrer EP-en er noe mange hiphop-lyttere er kjent med fra før av. Det føles ofte som om dette prosjektet, i likhet med VNMS debutplate «VNMS TAPES», ikke følger hiphop-trendene i Norge, men at de har laget sitt eget uttrykk fra en blanding av amerikansk trap og trøndersk lyrikk. Samtidig lever EP–en opp til navnet ved å tematisk være Xalomon sitt prosjekt hele veien. Dette merkes sterkest på avslutningslåten «Wife Dæ Ikveld», hvor man får utgivelsens mest introspektive og avslørende vers.
Har du hørt? The Armed – Ultrapop
I utformingen av den visuelle estetikken på EP–en fortsetter Xalomon samarbeidet med VNMS–designerer Andreas Malvik. I en tid med ekstremt mye ny musikk setter jeg stor pris på at det blir puttet mye arbeid inn et særegent og intenst visuelt uttrykk. Den fargerike grafitti-stilen komplementerer albumet perfekt og hjelper med å sementere den nye trønderske stilen som noe eget.
På Bulmboy$ sitt siste album fikk man låten «Trøndersk høres wack ut», hvor de ville bevise at trøndersk kan høres fett ut i hiphop. På dette prosjektet kan man merke at Xalomon ikke føler behov for å bevise det lenger – det her fungerer, nå er det bare å leke seg med det. Dette gjør at SLIMO føles som en spennende raffinering, ikke bare av Salomon Thorvaldsens musikk, men også av moderne trøndersk hiphop.
Mer musikk fra UD:
Anmeldelse: Drongo - 1
Anmeldelse: BROCKHAMPTON – ROADRUNNER: NEW LIGHT, NEW MACHINE