Platebutikkene i Trondheim selger som aldri før
Har LP-platene kommet tilbake for å bli? Vi har pratet med platebutikkene i Trondheim på jakt etter svar.
«You better start swimming or you’ll sink like a stone. For the times they are a-changin.» Disse tidløse ordene fra Bob Dylan har blitt spilt gjennom de fleste formater siden de først ble risset inn på vinyl i 1964. Og jaggu, hadde ikke Dylan rett… Eller?
Lydformatet i utvikling
I tillegg til å gi oss musikk-ikon som Bob Dylan, etterlot 60-tallet seg et bibliotek av vinylplater. Platesamlingen var noe å være stolt av, noe man hadde kjøpt med opptjente penger som man prydet hjemmet med og identifiserte seg med som person. LP-platen var forbundet med gleden av å lytte gjennom et album i sin helhet, snu plata, og glede seg til favorittlåta. Det var tilstedeværelsen med musikken det handlet om, og musikken ble på denne måten en aktivitet. Men det er kanskje digg å slippe alt styret og?
På 80-tallet tok musikkverdenen steget inn i den digitale verdenen. CD-platen ble lansert og lyden ble sagt å være klarere enn noen gang. Tilgjengeligheten og brukervennligheten var også helt revolusjonerende. Det å snu platen var man ferdig med, støy i lydbildet kunne man vinke farvel til og lengden på albumene økte. Mer musikk, mindre kostnader og tilsynelatende «bedre» lyd. Hva er det da med disse LP-platene man savner? Med Spotify, Youtube og andre strømmetjenester, som gir en ubegrenset tilgang til musikk og algoritmer som anbefaler ny musikk spesielt tilpasset dine lyttervaner, er LP-plata da noe folk vil tilbake til? Skal man tro salgstallene til platebutikkene i Trondheim, er svaret et rungende ja.
MUSIKKOMMENTAR: Sjangeren er død
«I’m just an analog guy in a digital world»
Crispin Glover Records Shop er en av platebutikkene i Trondheim som hovedsakelig selger vinyl. Eier av butikken, Torgeir Lund, forteller at han ønsker at lokalet skal tilby mer enn kun kjøp og salg av plater. Det skal være en opplevelse.
– Alt som står i dette lokalet er på hjul, så når det ikke er pandemi er det muligheter for å ha konserter og slipparrangementer der lokalet fylles med folk, sier Lund.
Les mer om Crispin Glover Records: Med hjerte for vinyl i 15 år.
Crispin Glover Records er, i tillegg til å være platebutikk, et eget plateselskap som bruker butikken til å fronte egne utgivelser samt resten av musikkmiljøet i Trondheim. Dette har de holdt på med i tre år, og det med stor suksess.
– Jeg hadde sett etter det perfekte lokalet i sikkert ti år før vi åpnet her i Olavskvartalet, da synligheten og tilgjengeligheten til butikken er en viktig del av å drive en slik butikk, forteller Lund.
LES OGSÅ: Den som leter den finner: musikkens skjulte skatter
Fra kafé til ren platebutikk
Platebutikken All Good Clean Records satser også på vinyl som format. Eier Jacob Kjørsvik Kaas er egentlig utdannet lærer, men siden barndommen har han hatt en drøm om å drive platebutikk. Dette har han realisert her i Trondheim de siste fem årene med All Good Clean Records. Butikken flytter nå lokale fra Møllenberg til Solsiden for å bli mer synlig.
– Det hele startet med en nettside, der ideen bak butikken var å ha et sted der man kunne slappe av, ta en kaffe og studere vinylplatene vi hadde, sier Kjørsvik.
Kjørsvik forteller videre at det med årene har blitt mindre sitteplasser og mer vinyl. Det vil fortsatt være mulighet for en kaffe i det nye lokalet, men platene har sakte men sikkert tatt over for kafékonseptet og gjort All Good Clean Records til en platebutikk. Selv om kundene stort sett er av den eldre garde, går interessen for vinyl utover kun de som vokste opp med vinylformatet.
– Alle kommer for å kjøpe plater. En del er 50 år og eldre, da mange har en sterk nostalgifølelse og føler at dette er deres format siden de vokste opp med det. Men det er flere og flere unge som også er interesserte, forteller Kjørsvik.
Pandemien har påvirket salget
Hos Crispin Glover Records har salget generelt gått bra de siste årene, selv om Lund presiserer at det tok lang tid før de tok seg ut lønn når butikken først åpnet. Selv om koronapandemien for flere har ført til en nedgang i fortjenester, ser det for platebutikkene ut til å ha vært en gullgruve.
– Pandemien har doblet salget av vinyl og noen måneder har vi vært helt oppe i 200 prosent, så det er ikke tvil om at pandemien har påvirket salget. Folk har mer tid til å dykke ned i interessene sine, tror Lund. Lund presiserer også at en viktig del av populariteten til vinyl ligger i omslagskunsten og lydbildet.
– Samtidig har verdien av produktet mye å si. Med CD-plater kjøpte man et eksemplar til 200 kroner, men så fort man gikk ut av butikken var markedsverdien 10 kroner. Med vinyl holder produktet verdien, om den ikke går opp over tid. Det kan altså tyde på at pandemien har fått fram den analoge interessen hos befolkningen i disse digitale tider. Kjørsvik hos All Good Clean Records har også sine teorier om hvorfor salget har gått såpass bra.
– Vi kom oss gjennom den første nedstengingen med like tall som vi har hatt før. Det at Platekompaniet i midtbyen stengte ned kan også ha hatt noe å si, samt de faste kundene vi har. Det å selge analoge plater ved hjelp av digital markedsføring har også vært en «gamechanger», forteller Kjørsvik.
LES OGSÅ: Kommentar: Skål for danskene, de har skjønt det
Flere merker økt interesse etter analogt utstyr
Hi-fi klubben har vært en av de ledende leverandørene for lydutstyr en årrekke. Sjef for Hi-Fi Klubben i Trondheim, Bernt Mangseth Bakke, forteller at det har vært en stor økning i kjøp og salg av både lydanlegg og vinylutstyr de siste fem årene. Dette har bidratt til å opprettholde salget, til tross for en nedgang i salget av bluetooth-høyttalere. For selv om formatet er gammelt er det lite som tyder på at det er utdatert, spesielt med tanke på lydkvaliteten.
– Mye musikk i dag blir komprimert til filer som låter bra på enklere bluetooth-høyttalere, men får du det over på et lydanlegg hører man fort begrensningene. Mange ønsker å gå tilbake til det gamle vinyl-soundet, forteller Bakke.
Av og til trenger man å skrelle hele appelsinen
Men hva er det spesifikt med vinyl som er så tidløst, spesielt når vi har ubegrenset tilgang til musikk via kanaler som Spotify?
– Jeg liker å sammenligne streaming med appelsinjuice: når man drikker appelsinjuice føler man seg fresh og får i seg de næringsstoffene man er ute etter. Men av og til har man lyst på en appelsin, der må man skrelle skallet, der det er en tekstur og en lukt, forteller Bakke.
Bakke mener det samme kan sies om gode lytteropplevelser.
– I denne metaforen kan man da si at lydplankene (trådløse høyttalere) er greit, men at det ikke er en substitutt for hva et godt lydanlegg og vinylplater kan få frem.
Bakke mener videre at folk er mer villige og fokuserte når de lytter nå enn før, og at mange kanskje synes det er koselig å sette på en LP-plate.
– Dessuten er det ikke like mye sjarm å ta med harddisken sin på konsert for å få den signert. Den varme lyden kombinert med den langsiktige investeringen det er med godt lydutstyr har mye med det å gjøre.
INTERVJU MED ARY: Færre kompromisser, mer musikk
God lyd er som å gå på spa
Så at det har gått såpass bra for platebutikkene i 2020 kan sikkert forklares så enkelt som at folk har mer tid?
– Salget har generelt gått opp de siste årene, men særlig siden mars har vi sett en økt etterspørsel og interesse. Folk lytter mer, og ønsker å investere i noe som kan fylle dagene med glede. God lyd er som å gå på spa, og nå kommer man på at man kanskje burde unne seg det, forteller Bakke. Tidene forandrer seg, som Dylan presiserer, men at vinylformatet lever videre hersker det liten tvil om.
MER MUSIKK FRA UD:
Mannlige artisters oppgjør med maskulinitet
Anmeldelser: Das Body - Peregrine || theMIND - Don’t Let It Go To Your Head || Dune sea - Moons of Uranus